Geanta Manoliu Manual Vioara Download _BEST_ 18
CLICK HERE ::: https://blltly.com/2t7ltU
uprayasm 19191a764c -manoliu-manual-vioara-download-p[ -manoliu-manual-vioara-download-p ][ -manoliu-manual-vioara-download-p ][ -manoliu-manual-vioara-download-p ]link= -manoliu-manual-vioara-download-plink= -manoliu-manual-vioara-download-plink= -manoliu-manual-vioara-download-p
CUVNT CTRE PROFESOR (Cteva indicaii metodice) Al treilea volumal Manualului de vioar continu linia dezvoltrii sistemului deinstruire muzicalinstrumental, pe baza cruia metoda noastr i-aorganizat materialele primelor volume. Conceput i redactat nspiritul reformei nvmntului artistic, manualul pstreaz aceeaiorientare, n sensul celor mai importante obiective ale acesteireforme: 1. Respectarea cerinelor determinate de caracterul de masal ciclului elementar, 2. Consolidarea tiinific a bazei nvmntuluiviorii. Este necesar s amintim c ciclul elementar are ca scopdepistarea, trierea i pstrarea (n sensul dezvoltrii) a talentelor,precum i lrgirea posibilitilor de difuzare i de nelegere a muziciin mase. Aceste sarcini de mare rspundere trebuie s ne fie mereuprezente n munca noastr metodic. Manualul nu se adreseaz unui numrredus de elevi, excepional dotai, ci unei mase de elevicorespunztori cerinelor de colarizare n colile de muzic. Desigur ceste vorba de copii dotai pentru muzic, fiindc au trecut un examende constatare a calitilor eseniale: auz, ritm. Ca atare, ne gsim nfaa talentului obinuit. Fr ndoial, treptat, apar diferenierile pebaza capacitii de asimilare, care variaz de la elev la elev. Voraprea poate i elemente excepionale. Instruirea muzical-instrumentaleste ns aceeai pentru toi, cu excepia unui singur element variabil,i anume ritmul de parcurgere a manualului. Un copil nva mai repede,altul mai ncet, dar nimeni nu poate, fi scutit de strictasuccesiune a leciilor. Nimeni nu poate fi educat prin salturi, frurmri periculoase, ce pot s apar oricnd n desfurarea carierei.Prima greeal metodic ce apare (fie din cauza unei lipse deexperien, fie din cauza unei concepii netiinifice) este graba,manifestat att prin lipsa unei insistene n fixarea deprinderilor,ct i prin salturi mari n programa analitic. Foarte curnd aparconsecinele: deformri n apucarea arcuului ducnd la deviereatrsturii i la ratarea emisiei sunetului sau deformri n apucarea iinerea viorii, ducnd la strngerea gtului viorii, la articulaiidefectuoase i deci la o tehnic deficient, care nu va corespundeobiectivului muzical. Acest obiectiv muzical, care este de faptunicul obiectiv al instruirii muzical-instrumentale, se rateaz iprin neglijarea educrii teoretice, care, lecie de lecie, trebuie sprecead i s valorifice subiectul instrumental. Orice salt, care dla o parte o verig din circuitul muzic-istrument este duntor princonsecinele pe care le provoac. Insistm asupra respectriisuccesiunii leciilor, ntruct acest manual i capt valoarea lui realprin : a) Pstrarea gradaiei create prin succesiunea leciilor, b)Ptrunderea sensului tiinific, care st la baza-principiilor metodicei artistice, i nsuirea de ctre profesor a acestui sens. Am artat cprima condiie, aceea a gradaiei, este ratat prin greeala metodiceducrii prin salturi. Copilul este foarte talentat, profesorul estegrbit i manualul prea lung... Cea de a doua condiie, respectareaprincipiilor metodice i artistice, prin nelegerea i nsuireasensului lor tiinific, este neglijat sau voit ignorat, sub variateforme de manifestare i cu diferite explicaii : a) De ce s se cauteun sens tiinific n predarea unei arte, care pn acum s-a predat i frteorie, numai practic? b) Copilul trebuie ndrumat s ajung s cnte ctmai repede, ca s nu se plictiseasc. De ce s se piard atta timp cunsuirea unor deprinderi corecte de la nceput? i aa se vor ivi mait-rziu defecte. Profesorul le va corecta. De ce s prevenimdefectele? In consecin, punem vioara i arcuul oricum n mrinilecopilului i-1 ajutm s cnte (tot oricum) din prima lecie. Iat de ceputem ncepe lucrul de la lecia 29 a manualului. Pn acolo, estepierdere de timp... c) Teorie muzical la fiecare lecie? Copilul areun profesor de educaie muzical pentru acest lucru. Se pierde timp icopilul trebuie s cnte ct mai repede. d) nelegerea principiilor nuatrage ntotdeauna i adoptarea lor. Profesorul are metoda sa ifolosete manualul doar pentru materialul de lecii, pe care-l ofer,i nu pentru valorificarea metedei, care a stat la baza redactrii iorganizrii acestor lecii. 1
instruirea simultan a poziiilor fixe cu schimburile de poziii ari soluia cea mai indicat. Cunoatem aceast concepie i tim cncercrile au dat gre. Chiar la elevii talentai, se creeaz oatmosfer haotic, ce va avea urmri neplcute mai devreme sau maitrziu. Toate studiile care consolideaz tehnica de baz a viorii sesprijin pe cunoaterea solid a poziiilor fixe. Este adevrat cschimburile nseamn de fapt posibilitatea de a cnta la vioar i | cde felul n care consolidm aceste schimburi depind o serie deimportante consecine, aectnd probleme de tehnic a expresiei, destil, de capacitatea de realizare a coninutului muzicii. Darproblema schimburilor nu poate trece naintea celei a poziiilorfixe. Ele se leag i se condiioneaz. Considerm o greeal metodicamestecul acestor probleme. Nu se pot nva simultan poziii ischimburi de poziii. Experiena nu demonstreaz utilitatea care sjustifice rspunderea riscurilor ce decurg, dndu-i o valoaremetodic. Recomandm profesorilor s insiste ct mai mult asupra noteide tranziie, n manual am acordat acestei note importana principal aschimbului de la un deget la altul, i de pe o coard pe alta. I-amdat chiar o valoare de durat, pentru a sublinia indicaia c aceastnot trebuie s se aud n faza de studiu. Teama c acest elementtehnic, de o mare importan n sigurana schimbului, se va transformantr-un glissando permanent, determin pe unii profesori s recomandeevitarea notei de tranziie. Schimburile se fac atunci prin srituri,care nu trezesc niciodat n contiina elevului lungimea distanei iintrzie crearea reflexului. Iat un pericol mult mai mare dectglissando, care poate fi nlturat oricnd prin dozare. Ratareareflexului care asigur schimbul nu poate fi ns reparat i elevulrmne cu o tehnic haotic. Mai semnalm pericolul ivirii unui defectcare afecteaz imediat desfurarea muzicii. Este vorba de scurtareaduratei notei care precede un schimb de poziie. Teama instinctiv,nedeclarat, a efecturii schimbului de poziie, chiar cnd aceasttehnic a fost nsuit de elev, provoac o grab, o anticipare a noiisituaii, i aceasta n dauna muzicii: nota care precede schimbul estescurtat. Deranjamentul de ordin ritmic va afecta cursivitateafrazei muzicale i dac nu este prevenit i nlturat acum, la nceput,mai trziu este greu de nvins. Agitaia caracteristic unor interpreipoate fi cutat n acest defect, aparent puin important, dar gravprin urmrile sale asupra desfurrii discursului muzical. La acesteprobleme noi, de o mare greutate n munca metodic, mai adugminsistena permanent a preocuprilor fa de mina dreapt. Emisiasunetului i continua dezvoltare a calitii sunetului stau la bazarealizrii imaginii muzicale. Aceasta nseamn de fapt ctigareaelementului instrumental principal al interpretrii muzicale.Asociem pe colegul nostru, profesorul care pred vioara dup acestmanual, la toate aceste preocupri, care tind spre obinerea unuiinstrumentist-muzician de calitate. Bucureti, 1964 IONEL GEANTAGEORGE MANOLIU 2b1af7f3a8